Sikkerhet
- Hjelm
- Lys
- Klær
- Trafikkregler
- Samspillskampanjen
- Flere syklister i bredden
1. Hjelm
Alle skal bruke hjelm, alltid. Det vet alle.
Alle som sykler i gruppe skal i tillegg ha navnet sitt på hjelmen,så man kan gi beskjed om noe er i ferd med å skje. Alle kjenner ikke alle like godt, så det blir fort «du der», og det kan misforstås.
For mer utdypende detaljer om hjelmbruk besøk vegvesen.no og Trygg Trafikk’s sak om MIPS hjelmer.
2. Lys
Dette sier Vegvesenet om lys:
Ved sykling i mørke eller skumring skal det foran på sykkelen være lykt med fast gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som gir blinkende eller fast hvitt lys. Bak skal sykkelen ha lykt med fast eller blinkende rødt lys. Dette gjelder ved sykling på «alminnelig beferdet» veg eller område.
Lyktene skal kunne ses tydelig i en avstand på 300 meter. Lykt som gir blinkende lys skal blinke med minst 120 blink per minutt.
Lyktene skal være festet på sykkelen.
Statens vegvesen
For mer utdypende detaljer besøk vegvesen.no
3. Klær
Vegvesenet har også anbefalinger til kleskoder.
Å bruke klær med neonfarger og refleks er nesten like viktig for å bli sett som lys. Klær med sterke farger øker også synligheten betraktelig i dagslys.
Statens Vegvesen
For mer utdypende detaljer besøk vegvesen.no
4. Trafikkregler
Grovt sett kan syklister i utgangspunktet sykle over alt så lenge de sykler med kjøreretningen og følger skiltingen. Det er noen presiseringer på vegvesen.no
5. Samspillskampanjen
Trafikkbildet blir stadig mer komplekst, og vi er enda flere trafikantgrupper som deler veien.
Vegvesenets samspillskampanje omfattet alle trafikantgrupper. De delte blant annet filmsnutter med gode råd og tips til hvordan du kan bidra til et godt samspill. Les mer på vegvesen.no.
6. Flere syklister i bredden
Faktisk.no har avkreftet en feilaktig påstand som har blitt delt på Facebook over 14 000 ganger (i 2018), om at syklister ikke har lov til å sykle flere i bredden.
Påstanden er basert på en misforståelse av Trafikkreglene § 12.4, som faktisk handler om forbikjøring, ikke sykling i bredden. Det er ingen spesifikke regler som begrenser antallet syklister som kan sykle side om side, så lenge de opptrer hensynsfullt i trafikken.
Jan Henrik Lund fra Syklistenes Landsforening og Paal-Gunnar Mathisen fra Trygg trafikk Østfold understreker at både bilister og syklister må samarbeide bedre i trafikken, og at det viktigste er å følge trafikkreglene og vise hensyn. Bilister skal holde minst halvannen meter avstand ved forbikjøring av syklister, og syklister bør holde seg en meter fra den hvite stripen for å unngå å bli presset av veien.
Nå pensjonerte seksjonssjef Erik Jølsgard i Statens Vegvesen kommenterer i et debattinnlegg at det faktisk er lov å sykle to i bredden i trafikken. Han kritiserer medienes rolle i å gi et talerør til de få som roper høyest, og foreslår at mediene heller burde fremme samhandling i stedet for å fyre opp under fordommer og konflikter.
Jølsgard understreker at det ikke finnes noe i norsk fagterminologi som heter “bilvei”, og at alle veier som er åpne for almen ferdsel i utgangspunktet er åpne for alle trafikantgrupper. Han påpeker at både syklister og bilister har like rettigheter til veien, men også samme plikter, nemlig å følge trafikkreglene og ta hensyn til hverandre.
Han avslutter med å påpeke at det er ingen lov som regulerer hvor mange syklister som kan sykle i bredden i kjørebanen, men at man skal være varsom. Han anbefaler at det ofte sykles to i bredden når det er flere sammen, da forbikjøringsstrekningen blir kortere. Han minner også om at bilister skal holde trygg avstand til syklister når de passerer, minst 1,5 meter, og at syklister anbefales å holde en avstand til hvitstripa på opptil 1 m for å unngå at bilistene presser seg fram dersom det er trafikk imot.
Alle veger som er åpne for allmenn ferdsel, er i utgangspunktet åpne for alle trafikantgrupper dersom det ikke er satt begrensninger gjennom eksempelvis skilting.
Det er ingen lov som regulerer hvor mange syklister som kan sykle i bredden i kjørebanen, men regelen er at man skal være varsom. Det anbefales faktisk ofte at det sykles to i bredden når det er flere sammen da forbikjøringsstrekningen blir kortere.
Når bilister skal passere syklister skal man passe på at man har trygg avstand til syklisten i det man passerer, minst 1,5 meter. I de fleste tilfeller betyr det at man må krysse over i motsatt kjørebane og en må passe på at det ikke kommer trafikk imot.
Syklister anbefales å holde en avstand til hvitstripa på opptil én meter for å unngå at bilistene presser seg fram dersom det er trafikk imot.
Både syklister og bilister har like rettigheter til vegen, men de har også samme plikter, nemlig å følge trafikkreglene og ta hensyn til hverandre.
Som syklist er man etter trafikkreglene definert som kjørende. På sykkel har man lov til å bevege seg på mange forskjellige trafikkarealer.
En vanlig misforståelse er at noen tror at der det er fortau og gang- og sykkelveger skal/må syklistene bruke disse. Fortau er anlegg som først og fremst er beregnet for gående. Gang- og sykkelveger er beregnet for både syklende og gående.
Kilde: Statens vegvesen