HMS ved sykling i felt og grupper
I Eiker CK har vi delt oss inn i 4 forskjellige grupper, hovedfokuset på våre turer er HMS og at ALLE skal trygt hjem.
Men vi er også veldig opptatt av å ha det hyggelig på turene, god stemning er viktig for å opprettholde humøret og samholdet i gruppene.
Gruppene er i utgangspunktet delt opp i nivåer og ferdigheter.
- Gruppe 1 – dette er gruppen for de sprekeste/raskeste, farten bestemmes av gruppeledere. Gruppen har mye erfaring
- Gruppe 2 – nest raskeste/sprekeste – farten bestemmes av gruppeledere. Gruppen har mye erfaring
- Gruppe 3, som er tilrettelagt for trimgruppen/nybegynnere- her kan alle delta, men det er gruppen som bestemmer fart, stopp etc.
- Gruppe 4 – Terreng/MTB – farten bestemmes av gruppeleder
Vi har gruppeledere (1-2 stk) for hver gruppe som går igjennom turene som er satt opp, ved oppmøte. Her snakkes det litt om hvor vi skal sykle, hvordan det skal sykles i grupper, hva vi skal ta hensyn til og hvordan vi forholder oss i trafikken.
Dersom det er flere enn 20 stk pr gruppe, så deles gruppene opp, slik at gruppene blir mindre, dette for å ta hensyn til bilister og myke trafikanter. Men de samme reglene gjelder selv om gruppene deles opp.
Det som er en viktig del av å sykle, er at sykkelen er i god nok stand til at man sykle på den. Renhold av sykkel, smøring, sjekke bremser, gir, luft i dekkene og at alle deler er skrudd sammen.
Bruk av mobil telefon er strengt forbudt i alle gruppene. Dersom det absolutt skal benyttes mobiltelefon, så meldes det ifra innad i gruppen, slik at gruppene finner ett egnet sted og stoppe (busslomme, rasteplass etc)
Vi har laget egne vedtekter i Eiker CK, hvor det står hvordan man skal oppføre seg når man sykler i klubbdrakter og sammen som en gruppe.
Når vi sykler i grupper, så pleier vi som regel å kjøre belgisk rulle, det vil si at vi ligger 2 ved siden av hverandre på en rekke, hvor vi bytter på å ligge i front (som regel maks 3-5 minutter) alt avhengig av hvor spreke man føler seg.
Vi spiser/drikker IKKE når vi ligger i front av gruppen, men venter til vi ligger som nr 2-3 i gruppen.
Da slipper man unødig vingling på sykkelen, som igjen skaper farlige situasjoner.
Og når det kommer til utforkjøringer, så holder man begge hender på styret, man drikker/spiser ikke i høy fart.
Dersom det er hindringer i veien, sånn som hull i bakken, fartsdumper, skilt, rundkjøringer eller gående som vi passerer, så viser vi tegn på dette. Når vi sykler på trang vei/gangvei, så viser vi tegn for at vi sykler på 1 rekke (1 finger i været og roper 1 rekke) da tar vi hensyn til gående og myke trafikanter, maks hastighet vi har på gangvei er 20 km/t. Hvordan det vises tegn kan man finne på NCF sine sider.
Vi prøver på best mulig måte og unngå panikkbremsing, det skaper både farlige situasjoner og uro i gruppen. Det er bedre å holde litt ekstra avstand til hjulet foran seg, enn å panikkbremse.
Dersom uhellet er ute, for eksempel ett teknisk problem, så stopper hele gruppen opp, og hjelper til, da opprettholder man gruppen og samholdet videre på turen.
Man vinner ingenting på treninger.
Men alt handler om å snakke sammen og ta hensyn til den man sykler sammen med og omgivelsene rundt.
Eiker CK snakker ikke om å minimere skadene, men å unngå dem.
Dersom man ikke føler seg trygg med å sykle i grupper hvor farten er høy, så anbefaler vi å sykle med gruppe 3, at man starter der, slik at man får litt erfaring før man bytter til andre grupper.
Dette er en suksess i Eiker CK.
Spesielt for gruppe 3. Lederen går alltid igjennom noen enkle regler når det er nye med i gruppa, eller man føler for å reptere. I tillegg til reglene som er nevnt tidligere gåes dette igjennom:
- Man skal holde en avstand til den foran som føles komfortabel, ikke nødvendigvis 10 cm bak
- Håndsignaler for stans, sving, én rekke og hindring på høyre side , sår i bakken gåes gjennom grundig
- Man stopper helt opp med jevne mellomrom, så de som ikke er komfortable med å drikke/spise i fart har muligheter til å få væske/næring
- Dagens løype forklares og stoppene gjøres rede for.
- Man sykler individuelt opp og ned lange eller bratte bakker, med beskjed om samling på et definert punkt.
- Farten begrenses så ingen blir ukomfortable eller redde.
- Man roper forover når noen begynner å falle av så farten kan reduser litt.
Eiker CK sin policy er at ALLE skal med og at turene skal være trygge for alle.
Stian Torsrud
Leder Eiker CK